First page
First pageSite mapSearche-mail RUSSIAN  

Children's Railways of the former USSR – Past and Present

ATTENTION! The data listed below can be not actual.
Unfortunately, I don't speak English. And I can't update English version of my site on a regular basis.

Yerevan

train in tunnel
Small Transkaukasian railway
Opened:
June 9, 1937
It is located Park in gorge of the Razdan river
Length: 2.1 kms
2 stations: Ayrenik (Rodina), Urakhutyun (Radostnaya), 1 halt Pionerskaya
Civil Engineering works: Tunnel in length of 45 meters
Rolling stock: diesel locomotive TU2-116, 2 Pafawag coaches, steam locomotive 159-434, 3 open coaches

Одна из самых старых Детских железныйх дорог в СССР. Она была построена в 1937 году, расположена на левом берегу реки Раздан в живописном ущелье рядом с Ереванской ГЭС.

В мае 1935 года секретарь ЦК ЛКСМ Армении В.Аваков сообщил на одном из собраний о подготовке строительства ДЖД в Ереване. 22 апреля 1936 года более 10 тысяч человек участвовало в первом субботнике. Такими методами было отсыпано земляное полотно, построены здания вокзалов на станциях Айреник (Родина), Урахутюн (Радостная) и платформе Пионеракан, уложено 2.1 км пути колеи 750 мм. Эта ДЖД имеет несколько уникальных искусственных сооружений – тоннель длиной 45 м, станции, расположенные над плавательным бассейном и над оросительным каналом.

р.Раздан
Поезд идет вдоль канала и реки Раздан.
foto from RGAKFD archive. 1951

Строительство было завершено 1 мая 1937 года и первый детский пассажирский поезд из трех открытых пассажирских вагонов и паровоза 159-434, подаренных Луганским паровозостроительным заводом, 9 июня 1937 года тронулся в путь.

В 1959 году дорога получила 2 цельнометаллических пассажирских вагона Pafawag.

Схема ДЖД
Схема требует уточнения! Местоположение промежуточной ст.Пионеракан не известно.

Unfortunately, about a present condition of Yerevan ChRW I do not know. If you have any articles, photos, personal impressions about this ChRW, please communicate with me on e-mail or ICQ (UIN 25927180). I shall be very grateful to you.


The following material was used in the preparation of this account:
  • magazine "Locotrans", № 5, 1998
  • "History of a railway transportation of Russia. Part 2: 1917-1945", Edited by V.Pavlov, M.Uzdin. St.Perersburg-Moscow, "Ivan Fyodorov" publisher, 1997.
  • materials of the Central museum of a railway transportation (St.Perersburg)
  • materials from RGAKFD archive
  • materials from I.Kopaissov's private archive
  • materials from V.Mironov's private archive
  • Yandex of quotation
    Rambler's Top100 Service

    Hosted by Zenon N.S.P.